NAPÍŠTE OBJ. ČÍSLO, ZVOĽTE množstvo A OBJEDNAJTE:

+

Aké vitamíny nájdeme v paprike a kapii?

Máte radi papriku? Ak áno, môžete si gratulovať. Pravidelnou konzumáciou papriky dodávate organizmu množstvo vitamínov a minerálnych látok potrebných pre jeho zdravé fungovanie. Ale povedzme si o nej všetko pekne po poriadku.

 

Paprika sa u nás už udomácnila natoľko, že by sa mohlo zdať, že ide o úplne bežnú zeleninu, ktorá sa tu hojne vyskytuje. Pravdou je, že jej domovom sú tropické oblasti Ameriky. K nám do Európy sa dostala za pomoci španielskych moreplavcov ešte v 15. storočí. Vyhovujú jej vysoké teploty tropického pásma a dostatok vlhkosti, no dá sa pekne dopestovať aj u nás na Slovensku. Darí sa jej predovšetkým v južných oblastiach, avšak pre jej blahodárne účinky na zdravie by sme ju mali jesť, nech sme kdekoľvek.

 

Paprika a vplyv na trávenie či chudnutie

Keďže hovoríme o rozšírenej plodine, neprekvapí, že po svete sa pestujú tisícky odrôd tejto zeleniny. Niektoré sú pôvodné, iné vyšľachtené hybridy, ktoré vznikli krížením rôznych druhov, aby získali unikátne vlastnosti.

 

Bežný konzument sa najčastejšie stretne so zelenými, žltými a červenými paprikami. Sladkú červenú papriku poznáme ako kapiu. A nakoniec sú tu čili papričky, ktoré sú síce menšie, no o to výraznejšia je ich štipľavá chuť. Je to vďaka obsahu kapsaicínu, ktorý je v čili papričkách hojne zastúpený. Ten priaznivo pôsobí na trávenie, sekréciu žalúdočných štiav  a pomáha pri chorobách tráviaceho traktu. Papriky všeobecne napomáhajú zdravému tráveniu a to vďaka obsahu vitamínu B3.

 

Paprika neobsahuje žiaden tuk a má málo kalórií, preto je obľúbenou zeleninou výživových poradcov a dietológov.

 

Vitamíny obsiahnuté v paprike

Všetky druhy paprík obsahujú množstvo vitamínov a minerálnych látok. Sú bohatým zdrojom vitamínov A, B, C, E, K, minerálnych látok ako draslík, železo, zinok, horčík, či vápnik, ale doplnia i rutín, ktorý je dôležitý pre zdravé a pevné cievy.

 

Najzdravšia je asi červená paprika, ktorá disponuje veľkým množstvom betakaroténu. Žltá paprika obsahuje luteín a zeaxantín, ktoré chránia náš zrak a výrazne znižujú riziko sivého zákalu. Zelená paprika obsahuje veľké množstvo vitamínu C, dokonca viac než citrusy. Je bohatým zdrojom kyseliny listovej.

 

Papriky vďaka antioxidantom zabraňujú vstrebávaniu toxínov, sú skvelou prevenciou pred vznikom rakoviny, pôsobia blahodarne na našu pleť a vlasy. Vďaka vysokému obsahu živín výborne chránia pred sezónnymi alergiami. Paprika obsahuje veľa železa, ktoré sa v kombinácii s vysokým obsahom vitamínu C lepšie vstrebáva. Napomáha krvotvorbe a je výborným prostriedkom proti anémii. Dobrou správou tiež je, že obsiahnutý vitamín C sa nezničí pri tepelnej úprave tak, ako pri spracovaní iných druhov zeleniny. Vďaka unikátnej kombinácii obsiahnutých vitamínov a minerálnych látok chráni naše srdce i dýchacie cesty.

 

Aký je rozdiel medzi kapiou a červenou paprikou?

Kto nemá rád štipľavú papriku, alebo tú klasickú, iste si pochutí na kapii. Výrazne červená kapia je známa svojou sladkastou chuťou a šťavnatou dužinou. Obsahuje všetky prospešné látky ako ostatné druhy papriky, no vyznačuje sa svojou špecifickou chuťou. Vďaka nej sa s obľubou používa i v našich kuchyniach. Najčastejšie sa konzervuje zaváraním v oleji, kde si udrží svoju charakteristickú farbu, chuť i vôňu. Často sa používa i na prípravu rôznych pomazánok, či zaváraných omáčok k mäsu.

 

Koľko kalórií má paprika?

S kalorickými hodnotami od 110 KJ do 140 KJ, v závislosti od druhu, môžeme papriky smelo označiť za diétnu potravinu, ktorá má navyše pozitívne účinky na ľudské zdravie. Ak teda rozmýšľate, čo si zasadiť v záhradke, či na balkóne, určite si urobte miesto i pre tieto zeleninové klenoty.