Napíšte objednávacie číslo, vyberte množstvo a objednajte:
Importovať objednávku
-+
Váš záhradník | STARKL ESHOP (https://www.starkl.sk/)

Tieto lahodné letné jedlá vám spríjemnia celé leto

Leto nám okrem teplého počasia prináša aj návrat prírodnej a životnej energie. V tomto období máme väčšiu chuť posedieť vonku s priateľmi, púšťame sa do rôznych aktivít, športu a celkovo sa uvoľníme.

 

Podľa taoistickej filozofie je leto obdobím sucha a tepla, kedy energia smeruje von, je expanzívna a rozlieva sa do všetkých strán. To môže spôsobovať záťaž ľudských orgánov. Najcitlivejšie na pôsobenie letných energií sú tenké črevo a srdce. Srdce ovplyvňuje naše duševné a emočné rozpoloženie, psychiku a vedomie a preto je nutné sa oň starať. Vo veľkej miere pomáhajú vnútorným orgánom uľaviť letné jedlá.

 

Správne letné jedlá

Ak chcete svojmu telu urobiť v letných mesiacoch dobre, určite nezabudnite variť. Najlepšie letné jedlá, ktoré si môžete dopriať, sú zeleninové ratatouile polievky, rizotá, dusená zelenina, či ovocné kompóty. Tieto pokrmy prispievajú k tvorbe tekutín a chránia pred vysušením. Vhodným riešením je tiež horká chuť zelených šalátov, čakanky, rukoly alebo orieškov. Typickými letnými obilninami sú napríklad žito, quinoa alebo pohánka. Zo zeleniny sú to rajčiny, uhorky, paprika, cuketa a baklažán. Ovocie prevláda bobuľovité.

 

Polievka ako hit leta

Polievky dodávajú telu dostatok tekutín a živín a sú dobre stráviteľné. Môžeme ich zahusťovať obilninami alebo strukovinami. Najviac odporúčanou je šošovica. Koreninová zelenina sa používa menej, no nemala by chýbať zelená vňať. Vždy je najzdravšie konzumovať to, čo práve rastie v záhradách. Zeleninu nie je potrebné variť príliš dlhú dobu, pretože čerstvá zmäkne rýchlejšie.

 

Veľmi osviežujúcou zeleninovou polievkou je gazpacho. Je to tradičná španielska pochúťka podávaná za studena. Príprava trvá 10 až 30 minút.

 

Ako pripravíme andalúzske gazpacho?

Suroviny: ½ kg paradajok, ½ papriky, 1 strúčik cesnaku, ½ uhorky, 1 dl olivového oleja, 4 polievkové lyžice vínneho octu, 1 krajec bieleho chleba namočeného vo vode, soľ

 

Postup: Ošúpané, nakrájané paradajky a uhorku vložíme do nádoby spolu s nakrájanou paprikou a chlebom. Mixérom všetko zmiešame, pridáme soľ, vínny ocot a olivový olej. Necháme vychladiť jednu hodinu.

 

Grilovaná zelenina

Grilované mäso je vždy gurmánskym zážitkom. Ak ho však spestríte zeleninou, odľahčíte žalúdku, dodáte vlákninu a ešte si k tomu pochutíte na obľúbenom jedle.  Správnou prípravou si zelenina zachová dôležité vitamíny, zostane chrumkavá a neodolá jej ani mäsožravec. Najvhodnejšou zeleninou na grilovanie sú zemiaky, paprika, kukurica, cuketa, paradajka, baklažán, patizón, cibuľa, zeler a mrkva.

 

Doba prípravy sa líši. Všetko by však malo byť rýchle, aby sa zachovali potrebné vitamíny. Predvarenej zelenine stačí 15 až 25 minút. Mäkká zelenina ako cukety alebo hríby sú hotové za 7 až 12 minút.

 

Zeleninu vždy dobre umyte a nakrájajte na približne rovnaké kusy. Mierne nasoľte a pred grilovaním osušte papierovou servítkou. Pridajte kvapku oleja, ktorý zabezpečí lepšie vstrebanie vitamínov do organizmu. Ideálny je olivový olej.

 

Ak máte chuť, pripravte si marinádu z oleja a čerstvých byliniek. Chute sa spoja a doplnia ľahkosť zeleniny. Nezabudnite na korenie.

 

Medzi najvhodnejšie dochucovadlá grilovanej zeleniny patria hrubozrnná soľ, cesnak, rozmarín, šalvia, kmín, majoránka, tymián a horčicové semienka.

 

Na grilovanie zvoľte poriadne rozpálený gril, dávajte však pozor, aby sa vám zelenina nepripiekla. Pre zdravšie grilovanie môžete použiť alobal, ktorý zabráni priamemu styku s ohňom.